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L’Amour


Catherine Jauniaux : voix, objets
Xavier Charles : clarinette
Jean-Sébastien Mariage : guitare


Trois musiciens se rencontrent autour d’un livre de Marguerite Duras. Trois personnages, inventés, inspirent une musique, une pulsation, une harmonie... au travers de leurs silhouettes, de leurs relations, de leurs déplacements, de l’espace dans lequel ils se trouvent, entre la mer, eux, et une idée de la civilisation.


Une partition triangulaire qui se forme, se déforme et se reforme, au gré des marrés. Une musique qui annonce l’errance d’âmes qui attendent de devenir.


Des traits, des points, des strates, des mélodies et des mots cachés, des impacts montrés, acoustique certainement, comme pour mieux se rencontrer de la plus simple des manières : jouer/être ensemble.


Ce trio inédit ne manquera pas de nous étonner par sa fluidité sonore, par sa générosité sentimentale et humaine, par sa conviction amoureuse. Voix, clarinette et guitare ne sont-ils pas les instruments rêvés pour nous emmener vers ces songes là ? Alliance des matières organiques, boisés, métalliques... Le son peut-il faire cela ? Nous le verrons ensemble.


Parution du CD L’Amour sur le label Ayler Records (également disponible au format numérique)


Chroniques du disque :

Trois improvisateurs rendent hommage au roman de Marguerite Duras, L’amour. On trouvera sur le site de l’auteure une présentation dudit roman.

https://www.marguerite-duras.com/L-amour.php

Une invitation à le relire ou à vous le procurer.

Mais ici, il ne s’agit que de courts extraits sertis dans la musique du trio. Inutile donc de chercher un fil narratif, lui-même éclaté dans le livre. Le choix de ces extraits fait d’ailleurs partie du projet musical en y projetant des instants étranges où chacun des personnages est comme posé là, sans intériorité, sans passé ni devenir, un moment suspendu.

La diction de Catherine Jauniaux participe à cette « chosification » des protagonistes, du chien, de la plage, une sorte d’écho à certaines toiles de Giorgio De Chirico (à chacun ses fantômes). L’onirisme est là, puissamment projeté par la voix de la chanteuse. Nous sommes alors saisis lorsque cette voix change de registre, quitte les mots et va fouiller les cordes vocales au risque de les rompre. Des feulements, des souffles, des pépiements, des craquements, des grincements, des trilles, des babillages, tout un éventail de vibrations qui viennent se mêler aux créations surprenantes des deux autres protagonistes, s’y fondre parfois dans une alchimie imprévisible.

La clarinette de Xavier Charles participe à cette cinématographie immobile, à ces temps suspendus par des répétitions, par des quasi drones de notes tenues aux textures mouvantes, mêlées de souffles, par des rafales de micro-percussions, par un vocabulaire très étendu mis au service de cette scénographie, de ces moments où notre sensibilité tangue, chavire.

Une corde qui vibre, longuement, pour initier, ponctuer le début de l’album. Jean-Sébastien Mariage annonce d’emblée son propos, se mettre en résonance avec les extraits du roman, avec le parti pris de « chosification », où l’absence d’affect des personnages vient exciter notre sensibilité. La guitare est sollicitée hors de tout usage académique, invitant parfois l’électronique aux frontières de caresses de cymbales ou de voix doucement métalliques. Il s’agit d’extraire de la guitare, de distiller des essences émotionnelles délicates.

Notons que les encres de la pochette sont de Catherine Jauniaux, décidément partout.

Bien des talents sont réunis pour ce moment délicat aux saveurs multiples : les trois musiciens, la romancière, ceux qui ont rendu les choses possible … et votre imaginaire. La magie n’est là qu’avec vous, qu’avec votre écoute. Il vous faut mériter cette musique, ces mots, ces images. Il y va de ces instants de plaisir intense que certains savent vous offrir, en particulier ce trio.

Guy Sitruk


Starting with a book by an influential writer — in this instance, Marguerite Duras — to identify useful improvisational cues is a tricky undertaking. The dangers are clear, the greatest of which being the propensity for intellectualization that should never even remotely appear in a situation of creative immediacy. Then, one takes a look at the names involved (Catherine Jauniaux on voice plus objects, Jean-Sébastian Mariage on guitar, Xavier Charles on clarinet) and the disc is approached with a lightened heart, well aware that we won’t be cheated.

Jauniaux switches between intense recitative and striking displays of her vocal equipment. She often blends with the instruments in unexpected ways, producing a wealth of unadulterated guttural timbres. A controlled virtuosity, at the same time modest and incisive, finely delineating the emotional spectrum of the Belgian artist. Mariage favors the use of guitar as a source of pan-tonal color, always poised for the most suitable indication for the context, whether it be in the form of jangling glissando backgrounds, sparse clean touches, throbbing drones, or subtle noises. Charles confirms his knack for selecting intuitive principles applicable to the collective jargon, somehow foreseeing the course of a spontaneous counterpoint while seasoning the whole with sharp overtones, tension-laden murmurs and chirping splinters of pure genius.

At first you may struggle a tiny bit to fathom the mechanics and developments of the music presented in L’Amour. There will be no difficulty in relishing it unconditionally once everything is deciphered. This is an articulate statement — imbued with somewhat pained humanity — that will be better understood by those who grieve for the absence of a much-loved person. Among the eleven tracks on the program, there are definitely highlights : personally speaking, both "Nuit" and "L’Aurore Extérieure" elicit goosebumps. But the fundamental coherence that permeates the interaction is to be admired at every step. Ultimately, the trio’s ability to turn the force of silence into arrows hitting the listener’s innermost targets is perhaps the outstanding attribute of this work.

Massimo Ricci


L’amour begins softly, with lone and softly layered tones, decays, ringing, and other noises. It builds in intensity, still quietly. The extended tones fluctuate and stretch. A hiss comes into the left ear, coy squeaks into the center and a bowed(?) guitar persists in the right. The track shimmers and crackles. It heaves at points, before crumbling into a few phrases of carefully articulated French, then ceases. Each of the eleven tracks on L’amour follows a different course, but the basic contours and certain elements – the hushed guitar of Jean-Sébastien Mariage, the extended clarinet of Xavier Charles, and the dynamics between the lyrics, all in French, and the experimental vocalizations of Catherine Jauniaux – bind them, as does the text that inspired this project. I do not know French, so the lyrics, all excerpts from Marguerite Duras’ 1971 cinematic novel L’amour, are lost on me. Catherina Jauniaux’s powerful delivery, however, is not. Indeed, I might even hear more of the inflections, the drags and stops, and the sonority than I would were the lyrics in a language I understood. This album, moreover, was recorded after the trio toured Moscow, Berlin, Saint Petersburg, and Paris, reconnecting these major cities in which French once dominated as a literal lingua franca potentially to audiences who, like me, were able to bask in the vocals as estranged and beautiful sound. I am not sure how far the point about reasserting French as a regional language of culture should be taken, but, if not the language itself, Jauniaux, Charles, and Mariage are certainly elevating the French experimental scene in some of the experimental hubs of Europe, and without watering it down with Anglicism. The musicians of L’amour form an unconventional trio based on what seems to be an unconventional text. At times, its quiet dynamics remind me of some of the more variegated releases of Creative Sources and Insub. (In fact, it sounds to me like a more developed take on a spoken word, gurgly improv style that the Guez Trio, released years ago by Insub’s predecessor netlabel, had experimented with.) That, of course, is not to detract from its distinctiveness. Indeed, although I recognize a lot of the elements on L’amour, I have not heard them combined and staged quite like this. If you know French, I imagine there are layers of meaning accessible to you that I simply cannot speak to. And if you do not, it is certainly enough to let the sounds speak for themselves.

Nick Ostrum


Label Ayler Records